شرایط بد اقتصادی، برخی نوازندگان حرفهای را به مسافر کشی واداشت | درآمد کنسرتها به جیب تهیه کنندگان میرود
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۵۸۲۸۷
علی خوشتراش-همشهری آنلاین: علی حسین زاده شرایط اقتصادی هنرمندان عرصه هنر موسیقی را نامطلوب دانست و اظهار کرد: شاید برخی مردم متوجه نباشند و در رسانههای مختلف شاهد فعالیتهای مستمر برخی خوانندگان و آهنگسازان باشند و اینگونه تصور کنند که شرایط اقتصادی همه دستاندرکاران موسیقی خوب و از درآمد خوبی برخوردار باشند، اما واقعیت طور دیگری است، زیرا اغلب هنرمندان این عرصه با مشکلات مادی دست و پنجه نرم میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این آهنگساز و خواننده موسیقی پاپ کشور ادامه داد: پیش از شیوع کرونا شرایط بسیار دشوار بود، بعد از کرونا این مساله تداوم پیدا کرد، در حال حاضر هم تورم لگام گسیخته شرایط را از قبل بدتر کرده و هزینه کردن برای امور هنری از جمله موسیقی در اولویت اکثر مردم قرا ندارد. همین مساله باعث شده تا شرایط برای اهالی موسیقی که تنها منبع درآمد آنها از همین طریق است با بحران جدی روبهرو شود.
علی حسین زادهاو افزود: این روزها ادامه زندگی برای هنرمندان عرصه موسیقی بسیار سخت شده تا حدی که برخی نوازندگان بسیار حرفهای موسیقی پاپ برای امرار معاش به کارهای غیرمرتبط ، حتی مسافرکشی روی آورده اند.
تلاش از سوی هنرمندان، بهره برای تهیه کنندگاناین آهنگساز گفت: اگر یک قطعه موسیقی از هر لحاظ مورد توجه عمومی قرار بگیرد و فروش خوبی هم داشته باشد، مردم تصور واقعی از جنبههای اقتصادی آن ندارند. اغلب آنها نمیدانند که بیشترین درآمد از فروش محصولات موسیقیایی و برگزاری کنسرتها، نصیب تهیه کنندگان و کنسرتگذاران میشود. در مرحله بعدی بخشی از درآمد نیز عاید خواننده و پس از آن بهرهای هم به آهنگساز و در آخر مختصری درآمدی هم به نوازندگان میرسد. این درحالی است که مخاطبان اینگونه متصور هستند که همه دستاندر کاران از سود حاصله بهره میبرند.
کار خیرخواهانه رضا صادقیحسین زاده به وضعیت بد معیشتی هنرمندان موسیقی اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال برای استاد حسن سمندری ، نوازنده دوتار خراسانی مشکلی پیش آمده بود، این نوازنده برجسته برای رفع مشکل اقتصادی خود چارهای جز فروش ساز خود که از پدرش به او ارث رسیده بود نداشت. این مساله به شدت رسانهای شده و سر وصدا کرده بود. با این وجود هیچ کسی پیشقدم نشد تا کار کند.
این آهنگساز و خواننده پاپ کشور تصریح کرد: در همان موقع به اتفاق دوستی در تلاش بودیم که کاری برای استاد سمندری انجام بدهیم که با خبر شدیم رضا صادقی خواننده پاپ در این رابطه زودتر وارد عمل شد و با خیرخواهیای که در این رابطه داشت شخصا ساز استاد سمندریان را مجددا خریداری کرد و به استاد سمندری باز گرداند.
افزایش سرسامآور هزینه تولیدحسین زاده به افزایش هزینه تولید آثار موسیقیایی اشاره کرد و گفت: تا سال گذشته ضبط یک قطعه اثر موسیقیایی با حرفهای ترین شیوه ۱۰ میلیون تومان هزینه داشت، اما اکنون افرادی که در کار ضبط و تنظیم موسیقی دست دارند این رقم را تا ۹۰ میلیون تومان افزایش دادهاند. خب در این شرایط کاملا مشخص است که اقتصاد هنر موسیقی نصیب افراد معدودی می شود و باقی دستاندرکاران همچنان با مشکلات خود دست و پنجه نرم میکنند.
این آهنگساز تشریح کرد: این مساله در مورد برگزاری کنسرتها هم صدق میکند. تهیه کنندگان بیشترین نصیب مالی از فروش بلیتها را میبرند. این در حالی است که یک کار هنری موفق حاصل تلاش آهنگساز، نوازندگان و خواننده است. اما در عمل بیشترین بهره را تهیه کننده می برد، شهرتش نصیب خواننده میشود و بقیه عوامل نه دیده می شوند و نه بهره میبرند.
این آهنگساز و تنظیمکننده موسیقی افزود: من کسانی را می شناسم که آدم های کاربلدی هستند اما به دلیل وضعیت بازار موسیقی در ۲ سال گذشته عملا خانهنشین شده اند و متاسفانه هیچ برنامه ای برای بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان موسیقی وجود ندارد و هیچکس حمایتی نمی کند.
حسین زاده که مدتی است به حوزه خوانندگی نیز وارد شده است درباره آسیب های خوانندهسالاری در موسیقی ایران توضیح داد: متاسفانه در این سالها خوانندهسالاری آسیب زیادی به موسیقی ایران زده است. در این شرایط فقط کار خواننده دیده می شود که البته در تمام دنیا همین رویه وجود دارد ولی تفاوت این است که آنها برای آهنگساز و تنظیم کننده و نوازنده و ناظر ضبط سهم قائل هستند اما در ایران عملا خالق یک قطعه کاملا نادیده گرفته میشود و موفقیت یک اثر فقط به پای خواننده نوشته میشود.این توضیح را هم باید بدهم من هر قطعه را برای صدای خواننده خاص میسازم و آن را به خواننده دیگر نمیدهم تا اجرا کند.
او تصریح کرد: من در موسیقی پاپ کارهایی ساختهام که برخی از آنها به حافظه مردم راه پیدا کرده اما چون خواننده مشهور بوده هیچ کس سهمی برای من قائل نبوده است در حالی که اگر آن کارها دیده می شدند، بسیار میتوانستند در بهبود وضعیت کاری من تاثیر داشته باشند. متاسفانه حتی خوانندگانی که این دسته از کارهایم را خواندند هم تلاشی برای معرفی من نکردند.
حسین زاده در پایان گفت: من به این نتیجه رسیدم که روال کاری ام را عوض کنم و حتی به خوانندگی هم روی آوردم. البته در عرصه آهنگسازی و تنظیم هم در این مدت کم کار نبوده ام و برای خیلی ها کار ساختم که برخی منتشر شدند و برخی هم در راه انتشار هستند ولی توقعم بیشتر بود.
آشنایی با علی حسینزادهاغلب مخاطبان موسیقی پاپ قطعه «نفس» زنده یاد مرتضی پاشایی را شنیدهاند اما نمیدانند که این اثر ساخته و تنظیم شده علی حسین زاده است. ساخت یکی از قطعات تیتراژ ماه عسل، قطعه دیوونه سعید عرب از دیگر آثار این هنرمند است. تاکنون هم خوانندگانی مانند محسن همتی ، سعید قاسمی حمید طبری و... آهنگهای ساخته شده این آهنگساز را اجرا کردهاند.
این آهنگساز اکنون دو آلبوم در دست انتشار دارد که یکی از آلبوم شامل ده قطعه بیکلام است که هر یک از قطعهها نام یکی از شهرهای ایران را دارد. در این آثار بنا بر نام شهرها از ساز همان منطقه و لحن موسیقیایی آن مورد استفاده قرار گرفتهاست.
کد خبر 684623منبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: علی حسین زاده تهیه کنندگان موسیقی پاپ کنسرت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۸۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تلفیق آگاهانه بازیگری و موسیقی در آثار نمایشی
شهریار صیقلانی بازیگر آثاری همچون بانویی از اسلو و سریال احضار و چند اثر نمایشی دیگر از حضور چهرههای شناخته شده در تولیدات تصویری میگوید. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ شهریار صیقلانی که پس از حضور موفق بانویی از اسلو که در تالار حافظ به روی صحنه رفت تجربیات مشابهی را در این ژانر داشته است علاوه بر بازیگری آثاری همچون «عاشقانه»، «تکراری»، «آتش پنهان» و «معما» را در کارنامه خود دارد و در اثر «منو بشناس» در کنار 39 خواننده دیگر کشور حضور داشت در گفتوگو با تسنیم درباره وضعیت کنونی چهره ها و کیفیت آثار گفت: بازیگرانی که دستی بر موسیقی هم دارند در حال حاضر به جای اینکه یک کاراکتر جدیدی از تفکر و احساس خودشان را منتشر کنند، پیرو کارهایی که در جامعه موفق بوده میشوند و طبیعتا همه آهنگها به همین دلیل شبیه هم میشود. در نتیجه در موزیک پاپ این اتفاق میافتد که ما به جای اینکه صداها و حرفهای جدید و موسیقی و تنظیم و سبکهای مختص به کاراکتر هر آرتیستی را بشنویم، همه سعی میکند قطعاتی شبیه به قطعهای که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، بسازند و به کاراکتر خواننده و ایجاد یک اثر جدید توجهی نمیشود.
وی ادامه داد: متاسفانه استانداردهای لازم رعایت نمیشود و همانطور که میبینیم صداها در استودیوها به واسطه نرمافزارها دستکاری میشود و برخی از خوانندهها در اجراهای زنده توانایی این را ندارند که قطعات خودشان را بخوانند. متاسفانه این روزها موسیقی در حال رفتن به سمت مصرفگرایی است تا به سمت ماندگاری و این اتفاق بسیار بدی است.
صیقلانی درباره حضور خوانندهها در جایگاه بازیگر در آثار نمایشی بیان کرد: اگر خواننده بازیگر بتواند هر دو مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد، یعنی در بازیگری هم درخشان باشد، اتفاق خیلی خوبی است و نه تنها به سابقه خوانندگیاش لطمه نمیزند، بلکه باعث پیشرفت و درخشش بیشتر او هم میشود. به عنوان نمونههای موفق این موضوع در سال گذشته میتوان به کامران جهانبانی و سینا ساعی اشاره کرد.
وی در پایان درباره فعالیتهای اخیرش اظهار کرد: چند پیشنهاد بازیگری در تئاتر را در حال بررسی دارم و برای یک اثر نمایش خانگی در حال ساخت تیتراژ هستیم .
انتهای پیام/